#ESBANKradzi - bądź cyberbezpieczny nie tylko w Dniu Bezpiecznego Internetu!
2022-02-088 lutego 2022 r. w Polsce obchodzimy po raz 18. Dzień Bezpiecznego Intenetu. To doskonała okazja, by przypomnieć najważniejsze zasady dotyczące cyberhigieny, bezpiecznego korzystania z sieci, bankowania online oraz by zwiększyć świadomość internautów na temat cyberzagrożeń. Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z Infolinią SGB 24/7/365. Czytaj komunikaty bezpieczeństwa, które regularnie zamieszczamy na stronie w zakładce Bezpieczeństwo.
Bankowość internetowa
- Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej z linku, który przyszedł do Ciebie mailem lub SMS-em, ani poprzez link z wyszukiwarki. Wpisuj adres strony logowania ręcznie lub korzystaj z przycisku logowania na oficjalnej stronie banku.
- Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz oraz ważność ich certyfikatów. Adres strony logowania powinien zaczynać się od https (oznacza to bezpieczne połączenie internetowe). Czytaj uważnie nazwę domeny w adresie - między znakami //..../. Pamiętaj, że cyberprzestępcy, tworząc fałszywe strony, liczą, że nie zauważysz literówki w adresie, zamiany dużej litery "i" - I - na małą literę "L" - l - dużej litery O na cyfrę 0 albo litery z innego alfabetu, np. zamiast litery "a" - “ạ” z prawie niezauważalną kropką na dole.
- Zadbaj o skomplikowane hasła, unikatowe i trudne do odgadnięcia przez postronne osoby. Podpowiedź znajdziesz na grafice poniżej.
- Nie używaj tego samego hasła do różnych kont.
- Nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze.
- Login i hasło do bankowości oraz numery kart to dane, które powinny być znane tylko Tobie. Nigdy nie podawaj ich innym. Nie podawaj też żadnych wrażliwych danych osobowych przez telefon, szczególnie jeśli to Ty odbierasz, a nie sam dzwonisz na infolinię swojego usługodawcy.
- Nie loguj się przez publiczną, niezabezpieczoną sieć wi-fi lub hotspot do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Nie loguj się do bankowości na urządzeniach publicznie dostępnych, np. w kafejkach czy w hotelach.
- Pamiętaj, aby po każdej sesji wylogować się z bankowości internetowej - klikaj w przycisk "wyloguj", a nie w krzyżyk na stronie.
- Ustaw bezpieczne limity operacji dla przelewów, płatności kartami i wypłat gotówki.
Komputer i telefon
- Regularnie aktualizuj oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
- Używaj zapory sieciowej (firewall) i systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym.
- Nie instaluj na komputerze i smartfonie oprogramowania z nieznanych źródeł.
- Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych (np. pendrive) do swojego komputera, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa. Podobnie z podłączaniem telefonu do komputera.
- Zawsze blokuj dostęp do telefonu i komputera. Zabezpiecz telefon hasłem, wzorem, odciskiem palca lub Face ID.
- W razie utraty karty lub telefonu z aktywną aplikacją – od razu je zablokuj. Kartę możesz zablokować przez bankowość internetową lub mobilną, a aplikację przez Infolinię Banku.
Instalacja aplikacji mobilnej
- Pobieraj aplikację mobilną Banku i jej aktualizacje wyłącznie z autoryzowanych sklepów: Google Play i App Store.
- Linki do sklepów z aplikacją SGB Mobile znajdziesz na naszej stronie internetowej: https://www.esbank.pl/1/produkt/279/36/klienci-indywidualni-aplikacje-mobilne-sgb-mobile
- Zwracaj uwagę na SMS-y aktywacyjne. Instalując aplikację, uważnie czytaj ich treść.
- Uważaj na podejrzane wiadomości e-mail lub SMS-y - w skali kraju aktywne są kampanie cyberoszustów, którzy zachęcają Klientów banków np. do:
- pobrania aplikacji bankowej
- pilnego zalogowania lub podania danych logowania
- zrobienia nagłej dopłaty do przesyłki, na którą Klient nie czeka
- podania kodu BLIK
- zainstalowania dodatkowego oprogramowania typu TeamViewer lub QuickSupport.
Podejrzany kontakt
- Zastanawia Cię wiadomość o dziwnym zamówieniu lub zaległej płatności? Przed podjęciem czynności w niej wskazanej skontaktuj się z biurem obsługi klienta firmy, która wysłała tę wiadomość.
- Nie otwieraj załączników w niespodziewanych mailach, jeśli nie wiesz co może w nich być.
- Nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości.
- Dokładnie czytaj powiadomienia o transakcjach, w tym SMS-y – jeśli coś się nie zgadza, nie zatwierdzaj operacji.
- Jeżeli dzwoni do Ciebie przedstawiciel banku, ale nie masz pewności, że nim jest – zerwij połączenie. Potem samodzielnie zadzwoń na naszą Infolinię.
- Nie przekazuj kodu BLIK nikomu, nawet znajomemu.
- Kupujesz w nowym sklepie online? Poszukaj opinii na jego temat (z różnych źródeł) i sprawdź czy adres sklepu na pasku przeglądarki jest zgodny z nazwą sklepu.
- Nie podawaj PIN-u do karty podczas zakupów w internecie. Do potwierdzenia transakcji kartą w internecie nigdy nie jest wymagane podanie PIN.
- Jeśli płacisz kartą płatniczą w sklepie internetowym, który obsługuje 3D Secure, wymagane może być dodatkowe potwierdzenie transakcji. Takie zakupy potwierdzisz na dwa sposoby: w aplikacji mobilnej SGB Mobile lub przez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Twoim Banku. Dowiedz się więcej o 3D Secure >>
- Jeśli sprzedajesz coś przez platformę zakupową (np. OLX, Vinted, Allegro Lokalnie), a zainteresowana osoba kontaktuje się z Tobą np. przez komunikator Whatsapp i przesyła link do strony, na której masz podać dane karty płatniczej lub kod BLIK – nie rób tego. Najlepiej w ogóle nie wchodź w link.
Grafiki przygotowane przez Krajowy Związek Banków Spółdzielczych w ramach wspólnej cyberedukacji Klientów Banków Spółdzielczych.