ESBANK radzi - bankuj bezpiecznie i nie daj się oszustom!
2021-01-25Manipulacja, socjotechnika - to oręż oszustów, w tym cyberprzestepców, którzy mają na celu wyłudzenie danych i kradzież pieniędzy. Jedni udają policjantów, inni obiecują duży zysk z inwestycji, często podszywają się pod znane strony internetowe, sklepy i usługodawców, jak Netflix czy OLX. Wśród metod oszustów jest podszywanie się pod pracowników banków lub ich Infolinii. W ostatnim roku aktywni są też koronaoszuści, aktualnie podszywający się m.in. pod strony z e-rejestracją na szczepienie przeciw COVID-19. Jak wystrzegać się oszustów? #ESBANK radzi!
Poniżej polecamy jako lekturę obowiązkową komunikaty i materiały edukacyjne, dostępne na stronach internetowych:
- Bieżące komunikaty bezpieczeństwa naszego Banku – kliknij TUTAJ
- Komunikaty bezpieczeństwa Grupy SGB – kliknij TUTAJ
- Bezpieczne bankowanie - komunikaty Związku Banków Polskich – kliknij TUTAJ
- Aktualności NASK - CERT Polska – kliknij TUTAJ , polecamy też profil CERT na Facebooku TUTAJ
Jako nadrzędną zasadę podczas podejmowania szybkich decyzji finansowych w realu i Internecie, w szczególności w związku z klikaniem w linki od podejrzanych nadawców w mailu czy wiadomości SMS, rekomendujemy hasło: Najpierw pomyśl, potem… nie rób!
Co prowadzi do utraty pieniędzy? 3 x „P”, czyli:
- Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą).
- Pośpiech (w końcu czas to pieniądz).
- Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).
Pamiętaj, że:
- to Ty masz wpływ na to co zrobisz z fałszywą wiadomością (e-mail czy SMS);
- od Ciebie zależy gdzie i komu ujawnisz informacje o sobie czy o swoich produktach
- to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!
Jak możesz zatroszczyć się o siebie, gdy podejrzewasz, że otrzymałeś telefon od oszusta?
- Rozłącz się.
- Upewnij się, że istotnie połączenie zostało przerwane.
- Zadzwoń do Banku na nr telefonu dostępny na stronie internetowej Banku i przedstaw sprawę.
- Zgłoś sprawę organom ścigania, gdy ujawniłeś poufne informacje o sobie lub zainstalowałeś aplikację wskazaną przez oszusta.
- Przed ponownym korzystaniem z bankowości internetowej – przy użyciu nowych środków dostępu – upewnij się, że urządzenie, z którego korzystasz jest wolne od wszelkich podejrzanych instalacji oraz zabezpieczone aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
Klienci zwykle czują, że rozmowa z rzekomym pracownikiem nie odpowiadała standardom instytucji, którą jakoby reprezentuje oszust, była nietypowa a zadawane pytania powodowały dyskomfort. To intuicja – zaufaj jej. Nie ujawniaj swoich poufnych danych, zadbaj o siebie i nie daj się oszukać!
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z placówką Banku lub z Infolinią SGB 24/7:
- 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi, przygotowanymi w ramach kampanii edukacynej Bądź cyberbezpieczny z Bankiem Spółdzielczym - kliknij TUTAJ.